Innowacja pedagogiczna pt. „Tworzymy świat” została opracowana przez panią Anetę Jabłońską dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 11 im. Henryka Jordana w Przemyślu, jako rozszerzenie zajęć komputerowych. Będzie ona polegała na wprowadzeniu nauczania problemowego, metody projektów oraz nowoczesnych środków dydaktycznych do nauczania.
Innowacja rozpocznie się od września 2014 roku, i będzie trwała przez rok, do czerwca 2015 roku. Zostanie nią objętych sześcioro dzieci z klasy II i III. Zajęcia będą się odbywać raz w tygodniu po 2 godziny lekcyjne. W sumie w roku szkolnym odbędzie się 30 spotkań po 2 godziny.
Głównym celem programu jest rozwijanie umiejętności programistycznych uczniów zdolnych. Realizacja tego celu pozwoli również skierować uwagę uczniów na pożyteczne zastosowanie komputera i Internetu oraz zagospodaruje ich czas wolny.
Podczas realizacji programu będą realizowane następujące cele szczegółowe:
- Uczeń zna program Scratch i potrafi pisać programy w tym środowisku;
- Uczeń potrafi skonstruować, według instrukcji, robota z klocków LEGO WeDo;
- Uczeń potrafi napisać program sterujący skonstruowanym z klocków LEGO WeDo robotem;
- Uczeń zna pojęcie pętli, czujnika, silnika, algorytmu, zmiennej, procedury, HUB USB;
- Uczeń potrafi tworzyć proste algorytmy;
- Uczeń doskonali umiejętność współpracy w grupie;
- Uczeń doskonali umiejętność rozwiązywania problemów;
- Uczeń doskonali umiejętność wytrwałego dążenia do celu;
- Uczeń kształtuje naukowy styl działania i myślenia;
- Uczeń kształtuje nawyki samokształceniowe;
- Uczeń kształtuje umiejętność podejmowania planowanych działań;
Tematyka zajęć:
Lp. |
Tematyka zajęć |
Liczba godzin |
1 |
Zajęcia organizacyjne – wspólne określeniezasad obowiązujących podczas zajęć,omówienie tematyki zajęć. |
1 godzina |
2 |
Zapoznanie się z programem Scratch,rejestracja na stronie internetowejlearn.code.org. |
1 godzina |
3 |
Pokonaj labirynt, czyli poruszamy się w programie Scratch. |
1 godzina |
4 |
Programowanie na papierze milimetrowym. |
1 godzina |
5 |
Rysujemy w programie Scratch. |
1 godzina |
6 |
Co to są algorytmy? |
1 godzina |
7 |
Zostań malarzem w programie Scratch. |
1 godzina |
8 |
Co to są funkcje? |
1 godzina |
9 |
Zostań rolnikiem w programie Scratch. |
1 godzina |
10 |
Zadania warunkowe. |
1 godzina |
11 |
Zostań artystą w programie Scratch. |
1 godzina |
12 |
Co to są parametry? |
1 godzina |
13 |
Powtarzanie poleceń. |
1 godzina |
14 |
Programowanie przekaźnika, czyli algorytmyna czas. |
1 godzina |
15 |
Znajdź błąd, czyli analiza napisanych programów. |
2 godziny |
16 |
Zapoznanie z klockami LEGO WeDo. |
1 godzina |
17 |
Realizujemy projekt – dźwig. |
2 godziny |
18 |
Realizujemy projekt dom i auto. |
2 godziny |
19 |
Realizujemy projekt – krokodyl. |
1 godzina |
20 |
Realizujemy projekt – bramkarz i piłkarz. |
1 godzina |
21 |
Realizujemy projekt – lew. |
1 godzina |
22 |
Realizujemy projekt – olbrzym. |
1 godzina |
23 |
Realizujemy projekt – samolot. |
1 godzina |
24 |
Programujemy klocki LEGO WeDOza pomocą programu Scratch. |
4 godziny |
|
Zajęcia pierwsze – Scratch.
Zajęcia drugie – Scratch.
Zajęcia trzecie – Scratch.
Zajęcia czwarte – Scratch.
Zajęcia piąte – Scratch.
Zajęcia szóste – lego WeDo
Zajęcia siódme – Scrach
Zajęcia ósme – Lego WeDo
Zajęcia dziewiąte – Lego WeDo
Zajęcia dziesiąte – Lego WeDo
Zajęcia jedenaste – Lego WeDo
Zajęcia dwunaste – Lego WeDo
Uczniowie uczęszczający na zajęcia pt. „Tworzymy Świat” zaprezentowali się podczas Dnia Otwartego szkoły i pokazywali wykonane przez siebie projekty.
Samochód moich marzeń
Dom moich marzeń
13 czerwca członkowie klubu „Pomysłowe Małolaty” i „Młodzi Programiści” wraz z opiekunkami panią Anną Nowicą i Anetą Jabłońską wzięli udział w 6 Dniu Odkrywców -Interaktywnym Pikniku Wiedzy. Klubowicze pokazywali zgromadzonym efekty swojej rocznej pracy na zajęciach. Młodzi Programiści rozpoczęli od pokazu robotów zbudowanych z klocków LEGO WeDo oraz LEGO Mindstorms, a Pomysłowe Małolaty pokazywały liczne eksperymenty. Stoisko KMO cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Uczniowie naszej szkoły spisali się na medal. Mimo upału dzielnie pokazywali swoje umiejętności. W nagrodę za ciężką pracę poszli do kina 9D, a następnie ochłodzili się w fontannie. Dziękujemy Wam Dzielni Odkrywcy.
no images were found