Home » KREATYWNA SZKOŁA » Projekty językowe » Erasmus+ „Feel it”

Erasmus+ „Feel it”

Nasza szkoła otrzymała fundusze na realizację projektu Erasmus + Akcja 2 Partnerstwa strategiczne – Współpraca Szkół w latach 2015- 2017.

Tytuł projektu „Feel it”

Działania będą koncentrować się wokół szeroko pojętej inteligencji emocjonalnej wyrażanej poprzez sztuki plastyczne, muzykę, bajki i baśnie, film, a przede wszystkim relacje w szkole i w rodzinie. Planowane są spotkania, w których będą uczestniczyć nauczyciele i uczniowie.

Partnerzy projektu to szkoły w Turcji, Holandii, Rumunii, Hiszpanii i na Litwie.

Suma jaką otrzymała szkoła na realizację projektu to 15 625,00 euro.

O naszych działaniach będzie można poczytać na stronie internetowej projektu:

http://feeliterasmus.blogspot.com.es/ .

Można też dołączyć do specjalnej grupy na facebooku : https://www.facebook.com/groups/118241261866256/?fref=ts

Koordynatorem projektu jest pani Małgorzata Łupicka

1. Tablica Erasmus

2. Piosenka

PISZEMY  ZWROTKĘ PIOSENKI O UCZUCIACH

 

Naszej szkole przypadło w udziale napisanie słów do piosenki o uczuciach. Stworzyliśmy dwie wersje tekstu, do którego nasz kataloński partner napisze muzykę.

„I love my beautiful country,

I love my wonderful friends,

I love my fantastic school.

But Friday is the best! Oh Yes!”

 

“L is for beautiful love,

O is for our friendship

V is for Valentines

E is for Erasmus plus”

3. Logo

4. Kolor serca

NAGRANIE PIOSENKI O UCZUCIACH

„Kolor  serca” – piosenka Majki Jeżowskiej została nagrana przez 5 uczennic Julię Różycką, Paulinę Żurawską, Paulinę Diakun, Małgorzatę Ląg i Katarzynę Urban. Uczennice przygotowała pani Małgorzata Jefimow, a nagrania dokonał pan Krzysztof Dryniak. Do piosenki nagrano „teledysk” . Uczennice wykonają przygotowaną piosenkę podczas spotkania Erasmusa w katalońskiej szkole.

https://www.youtube.com/watch?v=3PvQBuYuz7E&feature=share

 5. Erasmus Plus 2015-2017 – pierwsze spotkanie: KATALONIA

W dniach 24 – 28 listopada odbyło się pierwsze spotkanie partnerskie szkół biorących udział w projekcie Erasmus Plus. Trójka nauczycieli: Małgorzata Łupicka, koordynator, Dorota Jamroz i Barbara Kijanka oraz pięć uczennic: Patrycja Diakun, Małgorzata Ląg, Julia Różycka, Katarzyna Urban oraz Paulina Żurawska wzięli udział w spotkaniu w przepięknym górskim rejonie Hiszpanii – Katalonii. Gościł nas Zespół Szkół ZER NARIEDA, malowniczo położony wśród Pirenejów, składający się z trzech szkół w miejscowościach Organyá, Peramola i Coll de Nargó. Oprócz Polski, Katalonia gościła szkoły z Holandii, Litwy oraz Turcji.

Pierwszego dnia spotkania uczestnicy zwiedzili pobliskie miasteczko La Seu d’Urgell gdzie podziwiali m.in. katedrę romańską Santa Maria z XII wieku, kościół gotycki Sant Domènec, muzeum miejskie oraz pałac biskupa, który jest współksięciem Księstwa Andory. Grupa odwiedziła również Park Olimpijski Segre, gdzie podczas Olimpiady w 1992r. odbywały się zawody kajakarskie. Wieczorem zwiedziliśmy pobliską Andorrę gdzie znajduje się zabytkowy budynek Casa de la Vall, który do niedawna pełnił funkcję parlamentu Księstwa.

Dzień drugi poświęcony był wizycie w największej z trzech szkół w miejscowości Organyá. Tam nauczyciele wszystkich państw biorących udział w projekcie udzielili wywiadu dla szkolnego radia. Następnie, każde państwo przygotowało stoisko promujące swój kraj. Specjały kuchni polskiej, tradycyjne karmelki, polskie flagi a przede wszystkim kolorowe i budzące zachwyt stroje ludowe sprawiły, że nasze stoisko nigdy nie było puste. Kolejnym punktem spotkania była Musical Journey by Emotions czyli Muzyczna Podróż poprzez Emocje. Uczniowie oraz rodzice przygotowali krótkie lecz bardzo wymowne dramy prezentujące różne emocje, przez strach, po radość, złość kończąc na najważniejszej –  miłości. Całość uwieńczył wokalny występ naszych uczennic.

Następnego dnia poznaliśmy wszystkie trzy szkoły wchodzące w skład zespołu: maleńką, składającą się z dwóch klas, szkołę w Peramoli, niewiele większą placówkę w Coll de Nargó kończąc na największej szkole we wsi Organyá. To był również dzień poświęcony dyskusjom koordynatorów i podsumowaniu pierwszego spotkania.

Dzień powrotu – najpierw emocjonalne pożegnanie z rodzinami goszczącymi, później podróż do Girony pięknego, słonecznego i pełnego zabytków miasta oraz powrót do Polski.

 

no images were found

 

6. Drugie spotkanie: POLSKA

W dniach 8 – 14 nasza szkoła gościła partnerów projektu Erasmus +. Tematem przewodnim było hasło „Feel it through stories”. Klasy zamieniły się w prawdziwe sceny teatralne z atrakcyjną scenografią, a korytarzami przebiegały wróżki, księżniczki, wiedźmy i bohaterowie różnych bajek. W tym dniu, poświęconym właśnie bajkom, towarzyszyli nam goście z Turcji, Katalonii, Holandii, Litwy, Rumunii oraz Wielkiej Brytanii. Wszystkie klasy zaprezentowały krótkie inscenizacje zainspirowane bajkami: klasa 2b wprowadziła nas do świata bajek piosenką Witajcie w naszej bajce, klasa 1b – przedstawiła Czerwonego Kapturka, 1c i 2c – Kubuś Puchatek, 2a – Alladyn, 3a i 3b – Alibaba i 40 rozbójników, 4a – Calineczka, 4b – Smerfy, 5a – Kopciuszek, 5b – Jaś i Małgosia, 6a – Królewna Śnieżka, 6b – śpiewała o piratach, 6c – Kraina Lodu. Również nasze grono pedagogiczne zaprezentowało się bajkowo. Dzień minął pod znakiem emocji, bo ten właśnie temat przyświeca projektowi Erasmus +.

W trakcie kolejnych dni mogliśmy pokazać naszym gościom piękno Ziemi  Przemyskiej. Zwiedziliśmy miasto Przemyśl, gdzie spotkaliśmy się w ratuszu z przedstawicielami władz miasta, Krasiczyn, Nadleśnictwo Bircza oraz Arłamów.

Ostatni dzień spotkania rozpoczął się od prezentacji stanowisk poszczególnych państw, tj. Katalonii, Turcji, Litwy, Rumunii i Holandii. Uczniowie mogli obejrzeć zdjęcia, ilustracje, rozsmakować się w tradycyjnych specjałach czy mieć wykonany turecki „tatuaż.” Następnie, przedstawiciele każdego kraju zaprezentowali swoją najpopularniejszą bajkę. Przedszkolaki z Rumunii uczestniczyły w tym czasie w zajęciach artystycznych przygotowanych przez p. Monikę Ślusarczyk z klasą 1c, p. Małgorzatę Harczuk z klasą 1d, p. Renatę Bieliszak z klasą 3a i p. Weronikę Kijanka z klasą 3c. Dzień zakończył barwny występ przedszkolaków oraz bajka w wykonaniu nauczycieli krajów partnerskich.

no images were found

7. GRY „FEEL IT”

W ogłoszonym konkursie na projekt i wykonanie gry planszowej prezentującej różne uczucia wzięli uczniowie klas szóstych. Pierwszą nagrodą był wyjazd i prezentacja gry podczas spotkania na Litwie. Tematem spotkania miały być emocje towarzyszące grą. Drugą nagrodą był bon książkowy. Pierwsze miejsce zdobyła Gabriela Figurak, drugie miejsce Julia Lidochowska. Obie z klasy 6a.

 

8. GRA W KLASY

Zadania projektu Erasmus zbiegły się z równoległą  akcją realizowaną w naszej szkole pod tytułem „Gra w klasy”. Akcja miała na celu propagowanie aktywnego trybu życia a także reaktywowanie i upowszechnianie starych gier i zabaw podwórkowych. Popularne kiedyś gry w klasy, chłopaka i kapsle zaprezentowała klasa 5a z wychowawczynią panią Katarzyną Skotnicką na szkolnym podwórku. Inne klasy bawiły się podczas godzin wychowawczych i zaprezentowały zasady wybranych przez siebie zabaw na stronie internetowej szkoły.

9. PODCHODY

Wyjątkowe emocje towarzyszyły uczniom klasy 6c, która pod opieką polonistki pani Anny Dryniak i wychowawczyni pani Małgorzaty Łupickiej bawiła się w podchody w przemyskim parku. Tematem zadań w zabawie był język polski, uczniowie podzieleni na dwie grupy musieli podążać za sobą według wskazówek a także wykonywać powierzone im zadania z gramatyki i literatury polskiej. W podobne podchody z językiem angielskim i zadaniami sportowymi bawili się też uczniowie klasy 5a pod opieką pani dyrektor Beaty Kosickiej – Siwak i pani Małgorzaty Łupickiej. Była to świetna zabawa, ale też lekcja współpracy, negocjacji, odpowiedzialności i kreatywności.

10. Trzecie spotkanie: LITWA

W dniach od 7 do 14 maja grupa nauczycieli i uczniów klas szóstych brała udział w kolejnym spotkaniu w ramach projektu ERASMUS+ w Krokialaukis na Litwie. W spotkaniu oprócz naszej szkoły uczestniczyli wszyscy partnerzy a więc nauczyciele i uczniowie z Turcji, Rumunii, Hiszpanii, Holandii i Wielkiej Brytanii. Tematem spotkania były emocje w grach „FEEL IT THROUGH THE GAMES” . W pierwszym dniu uczestnicy spotkali się z nauczycielami, uczniami, rodzicami i lokalną społecznością. Uczniowie szkoły w Krokialaukis zaprezentowali swoją szkołę, swoje prace i tradycyjne zabawy. Ciekawym punktem spotkania była gra „broom football” podczas której reprezentanci wszystkich krajów używali brzozowych mioteł do podawania piłki. Emocji nie brakowało.
Gospodarze pokazali gościom ciekawe miejsca łącznie ze stolicą kraju pięknym Wilnem. Oprócz tego zobaczyliśmy zamek w Trokach, największy na Litwie barokowy klasztor w Pożajściu i uzdrowisko w Druskiennikach. Krokialaukis jest małą miejscowością w rejonie Alytus. Podczas miłego spotkania z wice merem miasta Alytus panem Arvydasem Balčiūnasem ( mówił po polsku) dowiedzieliśmy się o historii, współczesnych sukcesach , planach i przyrodzie regionu oraz wymieniliśmy się upominkami. Uczniowie zwiedzali muzeum, brali udział w warsztatach i zajęciach sportowych.
W ostatnim dniu spotkania wszyscy uczestnicy zaprezentowali swoje kraje na specjalnych stoiskach, brali udział w zawodach sportowych i prezentowali swoje gry i zabawy. Dzień Sportu uświetniła obecność absolwenta szkoły maratończyka i olimpijczyka Remigijusa Kančysa. W drodze powrotnej do Polski jeszcze raz zwiedziliśmy Wilno – Ostrą Bramę, artystyczne Zarzecze (Užupis)
oglądaliśmy panoramę miasta z Góry Giedymina i zapaliliśmy znicze na grobie Matki Józefa Piłsudskiego na Cmentarzu na Rossie.

 

11. LEGENDY PRZEMYSKIE

Uczniowie wysłuchali legend pana Jacka Błońskiego „ Legenda o przemyskim herbie” i „Duchy z przemyskiego zamku”,  a następnie wykonali ilustracje do poznanych legend. Prace zostały zaprezentowane na gazetce Erasmusa i na blogu projektu”Feelit” wraz z angielskojęzyczną wersją tekstów. Dla naszych partnerów w projekcie legendy zamieszczono także w języku katalońskim i holenderskim.

12. ŚWIATOWY DZIEŃ KSIĄŻKI

Idea Światowego Dnia Książki ma swoje korzenie w Katalonii z której pochodzi nasza szkoła partnerska. Uczniowie poznali katalońską legendę o św Jerzym i smoku oraz zwyczaje prezentowania sobie  książek i róż. Następnie uczniowie klasy 5 b wykonali zakładki do książek i przekazali je koleżankom i kolegom z pierwszej klasy.

13. UCZYMY SIĘ O HOLANDII

Uczniowie klasy 3a poznawali nasz partnerski kraj Holandię. Kolorem narodowym Holandii jest kolor pomarańczowy. Ubrane w pomarańczowe koszulki dzieci wykonywały zadania, kolorowały obrazki, oglądały książki i przedmioty przywiezione i otrzymane  z Holandii podczas poprzednich wyjazdów.

 

14. Czwarte spotkanie: HOLANDIA

W dniach od 2 do 8 października dziewięcioosobowa grupa nauczycieli i uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 11 im. Henryka Jordana uczestniczyła w spotkaniu w ramach projektu Erasmus + w Groningen w Holandii. Projekt FEEL IT realizowany jest w szkole od zeszłego roku razem ze szkołami w Turcji, Holandii, Rumunii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i na Litwie. Tematem czwartego już spotkania była inteligencja emocjonalna w sztuce. Holandia, gdzie żyli i tworzyli wybitni malarze była idealnym miejscem. Każdy z krajów uczestniczących w spotkaniu zaprezentował swojego malarza w formie prezentacji, dramy i wystawy prac uczniów. Polskę reprezentował przedstawiciel symbolizmu Jacek Malczewski ze swoim obrazem „Aniele, pójdę za tobą”. Każda z klas z SintMichaelschool przygotowała wystawę inspirowaną holenderskim malarstwem. Obok Rembrandta i Van Gogha byli także malarze awangardowej grupy Cobra – Karel Appel i Corneille. Oprócz zajęć i  warsztatów w szkole, uczniowie zwiedzili Groningen, wiatrak w Roderwolde i rezerwat fok. Brali udział w zajęciach sportowych a przede wszystkim spędzali czas w międzynarodowym towarzystwie  rówieśników z krajów partnerskich. Nauczyciele obserwowali lekcje, poznawali holenderski system oświaty, a także jeździli na rowerach na wyspie Schiermonnikoog, jednej z wysp na Morzu Wattowym, które ze względu na unikatowe walory przyrodnicze zostało wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Ciekawym wydarzeniem było spotkanie z miejscowymi artystami JoostemDoornikiem i TinekeDemmer, która zaprosiła gości do swojego studia w Het Paleis. Uczniowie mieszkali u rodzin holenderskich, mogli poznać kuchnię, zwyczaje, używać języka angielskiego i nawiązać przyjaźnie. Kolejne spotkanie w marcu przyszłego roku w Targu Jiu w Rumunii.

Szkołę reprezentowali nauczyciele p. Małgorzata Łupicka, p. Henryk Dryniak, p. Marcin Kosterkiewicz oraz uczniowie z klas 6b i 6a.

15. Piąte spotkanie: TARGU  JIU,  RUMUNIA

Od 26 marca do 1 kwietnia siedmioosobowa grupa nauczycieli i uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 11, im. Henryka Jordana brała udział w spotkaniu w ramach projektu „Feelit” w Targu Jiu w Rumunii. Tematem piątego już spotkania były uczucia w filmach – „Feelitthrough the films”. Gospodarze – przedszkole Gradinitacu Program Prelungit „Vis de Copil” przygotowali przedstawienia, piosenki, tańce i wystawy inspirowane popularnymi filmami dla dzieci. Każdy z uczestników przywiózł ze sobą prace projektowe: filmy, ilustracje i plakaty filmowe. Goście zostali przyjęci przez prezydenta miasta pana Adriana-Marcela Tudor-Drăghici i prefekta rejonu Gorj. Uczniowie i nauczyciele odwiedzili dwie szkoły szczycące się długą tradycją i sukcesami w projektach europejskich, zwiedzili miejscowe muzeum, podziwiali rzeźby ConstantinaBrâncuşi oraz zostali zaproszeni przez rodziców na piknik do skansenu. Polskim akcentem w muzeum była ekspozycja poświęcona jednemu z największych obozów internowania oficerów i żołnierzy polskich od 1939 roku. Kiedy uczniowie spędzali czas w towarzystwie swoich rówieśników z Rumunii, Katalonii, Litwy, Turcji i Holandii, nauczyciele udali się na przejażdżkę po Dunaju i odwiedzili średniowieczny, prawosławny klasztor w Tismanie, obok którego w latach czterdziestych ubiegłego wieku ukrywano złotu Banku Rumunii i 3 tony zdeponowanego złota polskiego.

16. Szóste spotkanie i zakończenie projektu: Yeşilköy, Turcja

W dniach 15-20 maja panie Małgorzata Łupicka – koordynatorka projektu, Jolanta Kawalec, Dorota Jamroz i Elżbieta Oleszek uczestniczyły w spotkaniu zamykającym projekt „Feel it” w ramach programu Erasmus+. Ostatnie spotkanie pod hasłem „Feel it through the family” odbyło się w Yeşilköy miejscowości w prowincji Hatay przy granicy z Syrią. Uczestnicy spotkania odwiedzili szkoły o wszystkich etapach edukacyjnych, spotkali się z uczniami, nauczycielami i rodzicami. Zostali zaproszeni do domów uczniów i nauczycieli. Gospodarze starali się pokazać miejscowe tradycje, kuchnię i liczne zabytki sięgające starożytności. W Antiochii goście obejrzeli drugie co do wielkości muzeum mozaik na świecie, pierwszy chrześcijański kościół św. Piotra i wykuty w skale tunel cesarza Tytusa. W ratuszu przyjął gości prezydent miasta Dörtyol – Yaşar Toksoy. W piątek Turcja obchodziła Święto Młodości i Sportu, uczestnicy spotkania wzięli udział w oficjalnych obchodach w mieście. Na zakończenie projektu wszyscy partnerzy przygotowali prezentacje szkół, krajów i prac uczniów. Na spotkaniu pokazano filmy, rysunki, albumy, drzewa genealogiczne o tematyce rodziny. W drodze powrotnej nauczyciele zwiedzili Stambuł w tym słynną Hagię Sophię, Błękitny Meczet i Pałac Topkapi.

 

POLSKO – LITEWSKI PROJEKT „LAS NIE MA GRANIC”

Młodzież z Krokialaukis Gymnasium Tomas Norus–Naruševičius na Litwie wzięła udział w polsko-litewskim projekcie „Las nie ma granic”. W dniach 17-20 września 14 uczniów z obu szkół uczestniczyła w warsztatach przyrodniczych na temat lasu. Dzięki współpracy z Nadleśnictwem Krasiczyn i Zespołem Parków Krajobrazowych w Przemyślu udało się przygotować ciekawy program i wycieczki. W pierwszym dniu wizyty uczniowie rozpoznawali drzewa i zwierzęta, odwiedzili szkółkę leśną, spacerowali ścieżką edukacyjną w Hołubli i zwiedzali Krasiczyn – zamek i park polsko – litewskiej rodziny Sapiehów. W drugi dzień wizyty rysowali las i odwiedzili Park Krajobrazowy Pogórza Przemyskiego w tym fort w Grochowcach i Kalwarię Pacławską. W ostatnim dniu podczas warsztatów dramy uczniowie odgrywali scenki o tematyce leśnej, śpiewali piosenki, robili wianki, oglądali prezentację na temat lasów na Litwie i czytali fragment opisu lasu w Panu Tadeuszu po litewsku i po polsku. Przez cztery dni uczniowie z Litwy mieszkali w domach polskich rówieśników. Wszyscy mają nadzieję, że kontakty i przyjaźnie będą kontynuowane, a projekt zaprezentowany będzie na platformie e-Twinning.

 

Zachęcamy do śledzenia działań w ramach projektu Erasmus + na stronie Aktywna Jedenastka w Europie.

Bierzemy udział w programie

Bierzemy udział w programie