Program „Dziś przedszkole jutro szkoła” zapoczątkowała pani Aneta Jabłońska w roku 2010 organizując bezpłatne zajęcia z informatyki dla przedszkolaków z Niepublicznego Przedszkola Sióstr Służebniczek. W roku szkolnym 2013/2014 program ten zostanie rozszerzony.
PLAN PRACY:
1. Idea, która nam przyświeca:
Przejście dzieci z przedszkola do szkoły jest dla rodziców i ich pociech bardzo ważnym krokiem. Przyszli uczniowie obok ciekawości świata noszą w sobie lęk przed nowym, nieznanym życiem szkolnym. Żeby ten strach zminimalizować należałoby stworzyć taką sytuację, w której przedszkolaki rozpoczynając naukę 1 września znałyby atmosferę szkoły, nauczycieli, orientowały się w pomieszczeniach szkolnych. Pierwszoklasiści powinni iść do szkoły pełni pozytywnych uczuć związanych ze szkołą, a ona sama powinna być im znana, bliska i wzbudzać poczucie bezpieczeństwa.
Program ten jest propozycją współpracy Szkoły Podstawowej nr 11 im. Henryka Jordana z Niepublicznym Przedszkolem Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP. im. bł. Edmunda Bojanowskiego, Przedszkolem nr 9 im. Czytelników Życia Podkarpackiego, Przedszkolem nr 20 oraz Publicznym Przedszkolem Zgromadzenia Sióstr Felicjanek. Współpraca ta ma stworzyć dzieciom możliwość beztroskiego przejścia z sali przedszkolnej do ławki szkolnej.
2. Informacje dotyczące środowiska:
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Jordana w Przemyślu oraz przedszkola, z którymi współpracuje położone są w tej samej części miasta. Wielu absolwentów przedszkoli staje się uczniami „Jedenastki”. Rodzice naszych wychowanków borykają się z podobnymi problemami i mają wspólne oczekiwania. Taka sytuacja stwarza dogodne warunki do wymiany doświadczeń, daje możliwość współpracy dla harmonijnego włączenia sześciolatków w społeczność szkoły.
3. Cele ogólne i szczegółowe:
Cele ogólne:
- Rozpoczęcie stałej współpracy szkoły z przedszkolami.
- Przygotowanie dzieci do podjęcia obowiązków szkolnych.
- Zminimalizowanie stresu przyszłych uczniów związanego z rozpoczęciem nauki w szkole.
Cele szczegółowe:
- Rozładowanie lęków i obaw związanych z pójściem do szkoły.
- Zdobycie podstawowych umiejętności obsługi komputera.
- Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa.
- Kształtowanie sprawności ruchowej dzieci.
- Zapoznanie dzieci ze specyfiką funkcjonowania szkoły.
- Zachęcanie dzieci do nauki języka niemieckiego.
- Zachęcanie dzieci do nauki języka angielskiego.
- Organizowanie zajęć otwartych.
- Wspólne przeżywanie różnych uroczystości.
4. Formy i terminy realizacji celów programu:
Lp. |
FORMA |
|
1 |
Akceptacja programu przez dyrekcję placówek oraz nauczycieli przedszkola i szkoły. |
|
2 |
Spotkanie dzieci sześcioletnich ze szkołą podczas Dnia Otwartego. |
|
3 |
Uczestnictwo dzieci przedszkolnych w zajęciach |
|
4 |
Uczestnictwo dzieci przedszkolnych w lekcjach otwartych. |
|
5 |
Wspólne oglądanie „Jasełek szkolnych” |
|
6 |
Zabawy logopedyczne |
|
7 |
Wspólne spotkanie kolędowe |
|
8 |
Zabawa karnawałowa |
|
9 |
Zabawa z językiem angielskim/hiszpańskim. |
|
10 |
Zajęcia ruchowe w świetlicy szkolnej |
|
11 |
Seans filmowy 3D |
|
12 |
Gry i zabawy sportowe |
|
13 |
Uczestnictwo dzieci z przedszkola w akcji „Cała Polska czyta dzieciom” |
5. Ewaluacja:
Ewaluacja programu zostanie dokonana w pierwszej klasie Szkoły Podstawowej przez nauczyciela. Narzędziem ewaluacji będzie ankieta zawierająca pytania dotyczące pierwszych dni nauki i emocji z tym związanych. Jeśli po analizie ankiet okaże się, że uczniowie, którzy brali udział w programie milej wspominają pierwsze dni nauki, mniej bali się szkoły to znaczy, że cel został osiągnięty.