Spotkania koordynatorów

SZÓSTE SPOTKANIE KOORDYNATORÓW SZKÓŁ PARTNERSKICH – PRZEMYŚL – POLSKA

W dniach od 5 do 10 maja w naszej szkole gościli nauczyciele i uczniowie z Bułgarii, Hiszpanii, Holandii, Włoch i Wielkiej Brytanii. Wizyta zbiegła się z obchodami dziesiątej rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, Dniem Europy obchodzonym 9 maja oraz z ostatnim etapem projektu – nauką o krajach Unii Europejskiej. Pobyt rozpoczął się uroczystym powitaniem w szkole w rytmie poloneza zatańczonego przez uczniów klasy 1c. Następnie były tańce i piosenki reprezentujące wszystkie kraje partnerskie.

Podczas zwiedzania szkoły goście mogli zobaczyć efekty pracy projektowej. Uczniowie pod opieką nauczycieli i przy nieocenionej pomocy rodziców przygotowali tradycyjne potrawy, programy artystyczne, dekoracje i kostiumy. Po szkole przechadzały się tancerki flamenco, modelki z Mediolanu, dziewczynki w holenderskich strojach z koszykami tulipanów, były tańce bułgarskie i śpiewali The Beatles.

Ponieważ było to ostatnie spotkanie w ramach projektu koordynatorzy pracowali nad raportem końcowym, wszyscy zapoznali się z polskim systemem oświaty nie tylko na poziomie podstawowym, ale także wyższym, bo dzięki uprzejmości dyrektorów goście zostali zaproszeni do I Liceum im. J. Słowackiego i Szkoły Podstawowej nr 17 im. M. Szaszkewicza. W przemyskim ratuszu odbyło się spotkanie z zastępcą prezydenta panem Grzegorzem Hayderem.

Oprócz prac projektowych i zwiedzania Przemyśla, goście zobaczyli: Krasiczyn, Fort Salis Soglio, Skansen w Sanoku i Bieszczady. Spróbowali tradycyjnej polskiej kuchni a nawet próbowali lepić pierogi.Wszyscy wyjechali z naszego kraju bardzo zadowoleni.

Osobny program przygotowano dla dzieci uczestniczących w spotkaniu. Jedenaścioro młodych Włochów, Holendrów i Bułgarów mieszkało w domach uczniów. Było to bardzo ciekawe doświadczenie dla obu stron. Uczniowie mogli rozmawiać w języku angielskim, spędzać czas razem, poznać się, bawić, nawiązywać przyjaźnie. Rodzice, którzy przyjęli do siebie dzieci wywiązali się ze swojego zadania wyśmienicie zapewniając swoim podopiecznym poczucie bezpieczeństwa, kontakt z domem, rozrywkę, atrakcje a nawet specyficzne potrzeby żywnościowe. Oprócz lekcji w szkole i możliwości poznania swoich polskich rówieśników, uczniowie bawili się wspólnie na dyskotece w klubie Neo, grali w bilard i kręgle. Wyjechali na wycieczkę do parku linowym w Radawie, uczestniczyli w zajęciach sportowych i artystycznych w Galerii Sztuki Współczesnej. Brali udział w spotkaniu z prezydentem panem Grzegorzem Hayderem, zwiedzali nasze miasto m.in. zamek i muzea i forty. Opiekę nad grupą dzieci sprawowały, oprócz naszych anglistek, panie Małgorzata Banicka i Jolanta Kawalec.

Część 1

Część 2

Cześć 3

PIĄTE SPOTKANIE KOORDYNATORÓW SZKÓŁ PARTNERSKICH – GRONINGEN – HOLANDIA

Niezwykłe chwile przeżyli uczniowie, którzy wzięli udział w spotkaniu szkół partnerskich w Groningen w Holandii na początku marca. Było to kolejne spotkanie w ramach projektu Comenius – „Europe in our lives, Europe in our minds”. Uczniowie Karolina Pawłucka, Wiktoria Aleksandrowicz, Sara Skwarko i Hubert Pilawa oraz ich rówieśnicy z Bułgarii, Hiszpanii i Włoch byli gośćmi w holenderskich domach. Dzieci spędziły ze sobą niemal tydzień biorąc udział w warsztatach, zajęciach na ściance wspinaczkowej, zabawie, poznawaniu Groningen, byli w rezerwacie fok nad Morzem Północnym i zwiedzały tradycyjny wiatrak. W tym czasie uczestniczący w spotkaniu nauczyciele poznawali tamtejszy system oświaty, spotykali się z nauczycielami i rodzicami, zwiedzali Groningen, jeździli na rowerach w wyspie Schiermonnikoog i próbowali starej holenderskiej potrawy stamppot. Holenderscy gospodarze przyjęli nas bardzo serdecznie. Kontakt ułatwiała powszechna z Holandii znajomość języka angielskiego. 

Groningen duże, akademickie miasto ściąga do siebie młodych ludzi i imigrantów z różnych krajów, nic więc dziwnego, że  StMichaëlschool jest obrazem tutejszej społeczności, uczą się tu dzieci holenderskie z polskimi, irańskimi i gruzińskimi, żeby wymienić tylko parę narodowości. Większość dzieci dzięki powszechnej sieci dróg rowerowych dociera do szkoły bezpiecznie rowerem. Samochody są zresztą rzadkością w centrum tego 170 tysięcznego miasta, a pod szkołą na dzieci czeka duży rowerowy parking.

W drodze powrotnej uczniowie pod opieką nauczycieli Małgorzaty Łupickiej i Karoliny Popowicz- Kosterkiewicz zwiedziły Amsterdam.

CZWARTE SPOTKANIE KOORDYNATORÓW SZKÓŁ PARTNERSKICH – BURGAS – BUŁGARIA

Chlebem, solą i papryką powitani zostali nauczyciele i uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Przemyślu w ich partnerskiej szkole w Burgas w Bułgarii. Było to już czwarte spotkanie szkół z Wielkiej Brytanii, Holandii, Włoch, Hiszpanii i Polski współpracujących w ramach projektu Comenius. Trójka uczniów klas szóstych Wiktoria Dęga, Maja Tymczyszyn i Konrad Rodzeń mieszkała przez tydzień w domach swoich bułgarskich przyjaciół i razem z nimi uczestniczyła w lekcjach, wycieczkach i zawodach sportowych. Tymczasem nauczyciele przyglądali się pracy kolegów, spotkali się z władzami miasta Burgas, przedstawicielami lokalnych mediów i zwiedzali sięgające swoją historią starożytnej Grecji, miasta Sozopol i Nessebar. Gospodarze starali się pokazać swój kraj od najlepszej strony podkreślając piękno kultury, tradycji i czarnomorskich plaż. W marcu przyszłego roku podobne spotkanie będzie miało miejsce w Holandii, a w maju nauczyciele i uczniowie z pięciu krajów zjadą do Przemyśla.

TRZECIE SPOTKANIE KOORDYNATORÓW SZKÓŁ PARTNERSKICH – Olbia na Sardynii

W dniach 11-17 maja 2013 roku na zaproszenie swoich włoskich przyjaciół w Olbii na Sardynii gościła grupa nauczycieli panie: Ewa Fida, Małgorzata Łupicka, Elżbieta Oleszek i Katarzyna Skotnicka oraz czworo uczniów: Katarzyna Morawska, Klaudia Jaszyk, Kacper Górka i Sebastian Ożga. Uczniowie mieszkali u włoskich rówieśników i uczęszczali na zajęcia do miejscowej szkoły. Był czas na naukę, ale także na zabawę, zawieranie nowych przyjaźni, plażę i poznanie sardyńskich tradycji. W ramach wycieczki uczestnicy spotkania zwiedzili pięknie położoną na wzgórzu, miejscowość Castelsardo i słynne z powodu niezwykłego koloru wody Costa Smeralda. Czekając na samolot mieli także okazję pospacerować po stolicy wyspy – Cagliari. W Olbii trwało w tych dniach święto patrona miasta San Simplicio. Goście mogli oglądać procesję z figurą świętego, tańce zespołów folklorystycznych, palio i próbować lokalnych specjałów m.in. frutti di Mare. Jak na Włochy przystało w diecie dominowała jednak pizza i wszelkiego rodzaju makarony.

W spotkaniu uczestniczyli także nauczyciele i uczniowie z Bułgarii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Holandii.

DRUGIE SPOTKANIE KOORDYNATORÓW SZKÓŁ PARTNERSKICH – Charlton-on- Otmoor w Wielkiej Brytanii

Na początku marca dyrektor szkoły Beata Kosicka-Siwak, trójka nauczycieli Anna Krewko-Nowicka, Renata Horniatkiewicz- Daćko i koordynator projektu Małgorzata Łupicka oraz trójka uczennic Alina Rodzeń, Martyna Chruszcz i Julia Zajlo uczestniczyły w spotkaniu Comeniusa w Charlton-on- Otmoor w Wielkiej Brytanii. Najpierw zwiedziły Londyn a następnie udały się do szkoły partnerskiej gdzie przybyło około 30 osób z 5 szkół z Hiszpanii, Holandii, Bułgarii, Włoch i Polski. Martyna , Alina i Julia przez 4 dni były uczennicami angielskiej szkoły i mieszkały u angielskich rodzin. Dzięki temu miały możliwość sprawdzić i rozwijać swoje kompetencje językowe oraz nawiązać kontakty. Nauczyciele dzielili się swoimi doświadczeniami w pracy nad projektem oraz prezentowali wyniki działań. Każda z klas w Charlton-on-Otmoor przygotowała pracę na bazie średniowiecznej historii. Były zamki, pokaz mody i tańce. Wszyscy zwiedzili Bicester, Oxford i Muzeum Kolejnictwa w Quainton. Pierwszą część projektu poświęconą historii średniowiecza zakończono uroczystym spotkaniem nauczycieli, rodziców i uczniów, którzy wystąpili w strojach z epoki. Podczas spotkania koordynatorów oceniono dotychczasową współpracę i zaplanowano kolejne działania.

PIERWSZE SPOTKANIE KOORDYNATORÓW SZKÓŁ PARTNERSKICH – ARAHAL, HISZPANIA

W dniach od 20 – 27 października 2012 roku nauczyciele naszej szkoły w składzie: pani Małgorzata Łupicka, pani Aneta Jabłońska, pani Anna Dryniak i pani Aleksandra Szymańska uczestniczyli w pierwszym spotkaniu nowego projektu Comenius. Tym razem jego koordynatorem została Hiszpania, zatem pierwsze spotkanie odbyło się w malowniczo położonym miasteczku Arahal koło Sewilli, gdzie znajduje się szkoła partnerska.

W pierwszym dniu pobytu uczestnicy programu zwiedzili Sewillę, gdzie między innymi podziwiali panoramę miasta z wieży największej gotyckiej katedry w Europie pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny (hiszp. Catedral de Santa María de la Sede de Sevilla). Powstała ona w miejscu meczetu zbudowanego przez muzułmańską dynastię Almohadów. Spoczywają w niej szczątki samego Krzysztofa Kolumba.

Drugiego dnia koordynatorka projektu Cristina zadbała o to, aby przybyli goście poznali szkołę i miasteczko Arahal – krainę palm i pomarańczy, wielu zabytków, wspaniałych ludzi i wieloletnich tradycji. Uczestniczy mieli również spotkanie z tamtejszym majorem (pol. Prezydent Miasta) i lokalnymi władzami oświatowymi.

Kolejne dwa dni związane były z wizytą w szkole podstawowej w Arahal, gdzie odbyły się spotkania z uczniami, nauczycielami, obserwacje lekcji i wymiana doświadczeń. W godzinach popołudniowych uczestnicy wspólnie pracowali nad projektem, zaplanowano działania i spotkania na rok 2013/2014. W środowy poranek uczniowie szkoły podstawowej w Arahal zaprezentowali program artystyczny dla uczestników programu, który na długo zapisze się w pamięci i sercach wszystkich tam obecnych. Każdy kraj biorący udział w projekcie został ukazany, jako wyjątkowy i bogaty w tradycje.

Następny dzień to odwiedziny Carmony – a w prowincji Sewilla, w Andaluzji, w Hiszpanii. Położonego na skale na wysokości 240 metrów n.p.m. na urodzajnej równinie Campiña, na północ od gór Sierra Morena, 33 km wschód od Sewilli. Atrakcyjny był również wieczór, który upłynął w klimacie flamenco – specjalnie dla gości z projektu muzycy zagrali, zaśpiewali i zatańczyli budząc drzemiące na dnie serca emocje.

Ostatni dzień pobytu był okazją ku temu, by zobaczyć jak powstaje słynna oliwa z oliwek. Podczas zwiedzania fabryki oliwy w Arahal okazało się, że chociaż proces jej powstawania jest wieloetapowy i wymaga czasami sporo cierpliwości, to efekt końcowy jest niesamowity.

Oprócz delegacji z naszej szkoły w spotkaniu uczestniczyli nauczyciele z Hiszpanii (koordynator projektu), Bułgarii, Anglii, Holandii oraz nauczyciele i uczniowie ze szkoły partnerskiej w Sardynii. Tego typu spotkania niewątpliwie pozwalają na doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem obcym, dają możliwość poznania w tym przypadku hiszpańskiej kultury, historii, tradycji. Spotkanie w Arahal było nie tylko ważnym wydarzeniem dla szkoły i miasta, ale również dla uczestników projektu. Wszyscy mieli okazję do nawiązania kontaktów i przyjaźni, czego wyrazem może być piosenka autorstwa polskich nauczycielek zaśpiewana przy pożegnalnej kolacji, a dedykowana wszystkim obecnym.

Powitanie gości cz.1

Powitanie gości cz.2

Wieczór flamenco

Bierzemy udział w programie

Bierzemy udział w programie