Prace uczniów

PRZYGODY COMENIPEDE W EUROPIE

Comenipede to sympatyczna stonoga, maskotka naszego projektu. Ostatnim zadaniem projektu było stworzenie komiksu z Comenipede podróżującą po krajach partnerskich. Wybrane prace ( z Polski – praca Julii Baryły) zostały opublikowane w formie książeczki on-line, którą można oglądać pod następującym linkiem. http://slaveykovoto.org/comenius/flipbook/comics/

 

ZDOBYWAMY WIEDZĘ O KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ

Jednym z zadań projektu było zdobycie wiedzy na temat historii i zasad funkcjonowania Unii Europejskiej oraz poznanie krajów unijnych. Dzięki współpracy naszej szkoły ze wolontariuszami Programu Projektor Wolontariat-Studencki uczniowie klasy 5 a i 5b mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat Unii Europejskiej biorąc udział w warsztatach pod tytułem „ W krainie wiedzy europejskiej” Podczas przeprowadzonych 28 marca 2014 roku zajęć zastosowano metody aktywizujące, zabawy, quizy, które bardzo podobały się uczniom.
Kolejnym punktem tego zadania było poznawanie symboli unii: flagi, hymnu, maskotki Syriusza. Uczniowie klas piątych zaprojektowali polskiego Syriusza. Prace zostały zaprezentowane w formie wystawy i opublikowane na blogu projektu.
W szkolnej świetlicy uczniowie klas młodszych rysowali rysunki na temat krajów partnerskich. Ozdobiły one ściany świetlicy podczas wizyty naszych gości.
Punktem kulminacyjnym tego zadania były obchody Dnia Europy i 10tej rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, które miały międzynarodowy wymiar. Zbiegły się, bowiem z ostatnim spotkaniem Comeniusa zorganizowanym w naszej szkole. Większość klas przygotowała na tę okoliczność dekoracje, występy, potrawy, kostiumy itp. Na inaugurującym spotkanie koncercie przedstawiliśmy plon wielotygodniowych przygotowań. Uczniowie wykonali piosenki: hiszpańską i włoską, zatańczyli tradycyjne tańce angielskie (Maypole Dance), holenderskie ( Klompen Dance), bułgarskie, hiszpańskie ( Flamenco) i polskie ( Polonez i Krakowiak). Podczas wizyty w klasach nasi goście mogli podziwiać m.in. klasę polską, hiszpańską, holenderską, angielską, bułgarską i włoską. W klasie polskiej ( 3b)na powitanie uczniowie zaśpiewali polską piosenkę, klasa ozdobiona była biało- czerwonymi dekoracjami, nie zabrakło typowych dla Polski symboli łącznie z bocianem. W klasie angielskiej uczniowie ( 1?) przygotowali dekoracje – flagi, napisy, piosenkę The Beatles wykonali chłopcy stylizowani na Beatlesów. Były także angielskie ciasteczka – muffiny. W klasie hiszpańskiej ( 2?) dzieci przebrane były za tancerki flamenco, torreadorów i piłkarzy hiszpańskich drużyn piłki nożnej. Na powitanie zaśpiewano piosenkę Boenos Dias. Klasę zdobiły flagi i rysunki dzieci na temat Hiszpanii. Klasa włoska ( 6a) ozdobiona była flagami Włoch i Sardynii, jako że stamtąd pochodzi nasza partnerska szkoła. Uczniowie przygotowali zabawny pokaz mody prosto z Mediolanu, włosko tematyczne dekoracje m.in. z makaronu i gazetkę o Pinokio.  W klasie bułgarskiej ( 5b) uczennice razem z bułgarską nauczycielką zatańczyli tradycyjny bułgarski taniec ludowy. W klasie przygotowana była gazetka na temat Bułgarii ze szczególnym uwzględnieniem Burgas. W klasie holenderskiej ( 4a) gości powitały dziewczynki w strojach holenderskich mleczarek rozdające tulipany wykonane techniką origami, było też typowe holenderskie ciasto, okna zdobiły wiatraki a ściany kopie obrazów słynnych holenderskich malarzy: Rembrandta, Vermeera, van Gogha. Wszystkie te działania były możliwe dzięki olbrzymiemu zaangażowaniu rodziców.

GALERIA PRAC UCZNIÓW – SYRIUSZ

Syriusz – maskotka , symbol Unii Europejskiej zaprojektowana przez uczniów klas 5 a i 5 b w ramach lekcji przyrody. Uczniowie zaopatrzyli Syriusze w polski element.

GALERIA PRAC UCZNIÓW ZE SZKOLNEJ ŚWIETLICY

Uczniowie klas młodszych przygotowali prace plastyczne na temat krajów partnerskich. Była to miła niespodzianka dla gości, którzy odwiedzili naszą szkołę podczas spotkania Comeniusa.

ODKRYWCY I NAUKOWCY

Drugi rok projektu poświęcony został odkryciom i wynalazkom. Był to również rok naukowców w naszej szkole. W związku z tym działania świetnie się uzupełniały. Rozpoczął je Piknik Naukowy „ Młody Nobel” przygotowany przy współpracy z  Programem – Projektor Woluntariat Studencki. Program jest wspólną inicjatywą Fundacji Rozwoju Wolontariatu oraz Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.  W tym wielkim  przedsięwzięciu udział wzięły delegacje uczniów szkół podstawowych wraz z nauczycielami: SP w Buszkowicach, SP w Leszczawie Dolnej, SP w Maćkowicach, SP nr 1 w Żurawicy, szkoły podstawowe  Miasta Przemyśla oraz zaproszeni goście.
W ramach pikniku zostały przeprowadzone widowiskowe pokazy, które w niezwykle przystępny i ciekawy sposób wyjaśniały podstawowe prawa fizyki, tajemnice reakcji chemicznych. Uczestnicy zajęć mieli możliwość zgłębiania wiedzy z zakresu robotyki, biologii, kryminalistyki oraz pierwszej pomocy. Ta niecodzienna lekcja pozwoliła uczniom, nie tylko obserwować wiele fascynujących zjawisk, ale także wcielić się w dociekliwego naukowca i samodzielnie przeprowadzać eksperymenty naukowe.
Podczas kółka astronomicznego chętni uczniowie przez cały rok prowadzili różne ciekawe obserwacje i zdobywali wiedzę na temat kosmosu. Kółko prowadzone było przez pana Henryka Dryniaka. Jednym z efektów końcowych kółka było przygotowanie prezentacji Power Point o Mikołaju Koperniku w języku angielskim. Prezentacja jest dostępna dla naszych partnerów na blogu projektu.
Na kółku prowadzonym przez panią Anetę Jabłońską uczniowie poznawali dzieło wybitnej polskiej noblistki Marii Skłodowskiej Curie. Dla naszych partnerów przygotowali prezentację o Marii Skłodowskiej w języku angielskim. Prezentacja jest dostępna na blogu projektu. Dodatkowo uczniowie przygotowali model układu słonecznego i zaprezentowali go dzieciom klas młodszych. Ze swoich działań nakręcili film, który uczestniczył w konkursie National Geographic.

EKOLOGICZNE MIASTO – KONKURS „DOM MARZEŃ”

Dom marzeń musi być ekologiczny. Realizując projekt – nowoczesnego, ekologicznego miasta na lekcjach plastyki uczniowie brali udział w spotkaniu z panem Andrzejem Pawłowskim, który opowiedział uczniom o projektowaniu miast, pokazał prezentację i zachęcił uczniów do udziału w konkursie na projekt domu marzeń. Uczniowie wykonali prace a najciekawsze pani Jolanta Kawalec wysłała na konkurs. Decyzją jury główną nagrodę otrzymała Kinga Brożyna, uczennica klasy 4c. Organizatorem konkursu była Podkarpacka Okręgowa Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej. Prace uczniów opublikowano w specjalnie na tę okoliczność wydanym kalendarzu.

KOMIKSY Z COMENIPEDE W ROLI GŁÓWNEJ

COMENIPEDE maskotka naszego projektu stała się bohaterką komiksów przygotowanych przez Julię Baryłę, Kamilę Koczenasz, Madzię Opałkę i Konrada Kruczka. Tytuł “The Adventures of Comenipede in Przemyśl” – “Przygody Comenipede w Przemyślu” sprawił, że sympatyczna stonoga wędrowała po naszym mieście, poznawała najpiękniejsze miejsca i spotykała m.in. Szwejka i Prezydenta Miasta.

WIDEO KONFERENCJA

Uczniowie naszej szkoły korespondują, piszą emaile a także rozmawiają ze swoimi rówieśnikami w krajach partnerskich. 9 stycznia 2014 roku odbyła się wideo konferencja, w której uczestniczyły szkoły z Bułgarii, Holandii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Wszystkim ten bezpośredni kontakt sprawił wiele radości i postanowiliśmy powtórzyć konferencję jeszcze raz. Celem konferencji była prezentacja wyników działań projektowych. Uczniowie hiszpańscy zaprezentowali wyprawy Kolumba, uczniowie holenderscy odkrycie łodzi podwodnej, a brytyjscy m.in. Newtona, Darwina i Fleminga. My zapoznaliśmy naszych partnerów z postacią Ignacego Łukasiewicza.

PROJEKTY W JĘZYKU ANGIELSKIM

Uczniowie klasy 5b przygotowali projekty o polskich i zagranicznych odkrywcach i naukowcach. Dla naszych partnerów w projekcie Comenius przygotowano informacje na temat Ignacego Łukasiewicza, Marii Skłodowskiej- Curie i Mikołaja Kopernika. Zaprezentowane zostały podczas telekonferencji, w której wzięli udział uczniowie z Holandii, Hiszpanii, Bułgarii i Wielkiej Brytanii.

PRACE UCZNIÓW KLAS 5a I 5b NA TEMAT WYNALAZKU IGNACEGO ŁUKASIEWICZA

Uczniowie klas 5a i 5b na zajęciach plastyki wykonali piękne rysunki i kolaże. Wcześniej poznali życiorys i dokonania wynalazcy pierwszej lampy naftowej Ignacego Łukasiewicza poszukując wiadomości w książkach i w Internecie. Prace te zilustrują przygotowywaną książeczkę na temat osiągnięć wybitnych Polaków. Książeczka ta będzie jednym z produktów projektu Comenius.

WYCIECZKA DO MUZEUM PRZEMYSŁU NAFTOWEGO I GAZOWEGO

Wycieczka do Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce odbyła się 10 września, a uczestnikami byli uczniowie klas piątych, którzy zaczęli pracę nad projektem Comenius wykonując piękne rysunki i kolaże przedstawiające lampy naftowe.
W Bóbrce znajduje się najstarsza na świecie kopalnia ropy naftowej. Powstała ona w 1854 roku m.in. dzięki znanemu wynalazcy i farmaceucie Ignacemu Łukasiewiczowi. Polska była pierwszym krajem na świecie, w którym zaczęto wydobywać ropę na skalę przemysłową. Dziś trudno wyobrazić sobie świat bez tego „czarnego złota” jak się czasem nazywa ropę. Bez niej nie byłoby przecież benzyny. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od lekcji „ Jak wynaleziono lampę naftową”. Lekcja poprzedzona była prezentacją multimedialną na temat historii oświetlenia, następnie uczniowie zapoznali się z eksponatami – m.in. przykładowymi lampami i ropą naftową. Na zakończenie sami wykonali lampy z papieru.
Muzeum znajduje się na terenie kopalni, gdzie udaliśmy się razem z przewodnikiem. Prezentowane są tu różne urządzenia służące wydobywaniu ropy np. kopanki „ Franek” i „Janina”, które nadal produkują olej skalny. Zachowało się wiele autentycznych budynków, z których najciekawszy zwany jest „Domem Łukasiewicza” zawiera ekspozycję prezentującą dokonania Ignacego Łukasiewicza, gabinet, aptekę i laboratorium odkrywcy.
W nowoczesnym budynku muzeum oglądaliśmy multimedialne prezentacje na temat wydobycia, rozsyłu i wykorzystania gazu ziemnego.
Wycieczką do Bóbrki zainaugurowaliśmy drugi rok projektu Comenius poświęconego wynalazkom i odkryciom, a także Rok Naukowców w naszej szkole.

ŚREDNIOWIECZNY FESTIWAL

Prawdziwe średniowieczne święto przygotowali uczniowie klas 6a i 3c pod opieką wychowawczyń pań Anny Dryniak i Ewy Fidy. Na straganie można było spróbować chleba z miodem, posłuchać legendy o średniowiecznym grodzie przemyskim i zatańczyć średniowieczny taniec dworski. Uczniowie obu klas przebrani byli w stroje z epoki. Natomiast w sali gimnastycznej pojawili się średniowieczni rycerze, którzy pokazali uczniom techniki walki mieczem, zbroje i broń oraz opowiedzieli o obyczajach rycerskich. Festiwalowi towarzyszyły dwie wystawy: inicjałów z średniowiecznych książek i makiet zamków. Więcej poczytać można w aktualnościach na stronie głównej szkoły.

WYSTAWA ZAMKÓW ŚREDNIOWIECZNYCH

Piękne makiety średniowiecznych zamków wykonali uczniowie klas piątych, jako pracę projektową na lekcje historii. Zastosowano różnorodne techniki i wykorzystano dużo różnych materiałów. Przy budowie zamków często zaangażowani byli rodzice i dziadkowie. Autorzy makiet wykazali się niezwykłą pomysłowością i wielkim talentem tworząc prawdziwe dzieła sztuki.

TWORZENIE ŚREDNIOWIECZNYCH INICJAŁÓW

W średniowieczu inicjał zdobił stronę rękopiśmiennej książki. Inicjały mogły być figuralne lub ornamentalne np. z wzorami roślinnymi. Uczniowie klasy 6b projektowali i wykonywali inicjały. Część wzorowana była na tradycyjnych średniowiecznych wzorach, część to współczesne pomysły. Gotowe prace pokazane zostały podczas średniowiecznego festiwalu razem z albumami o średniowieczu przygotowanymi przez uczniów w ramach lekcji historii.

TECHNIKA WITRAŻU NA LEKCJACH PLASTYKI

Zainspirowani pięknymi witrażami w średniowiecznych katedrach uczniowie klas 5 a i 5b pod okiem pani Jolanty Kawalec projektowali i tworzyli własne witraże. Dzieci odwiedziły przemyską katedrę, poznały jej historię i obejrzały prawdziwe witraże. Prace uczniów zostały ocenione i nagrodzone.

SPOTKANIA ZE SZTUKĄ W GALERII BWA

W ramach zajęć w Galerii BWA uczniowie świetlicy szkolnej pod opieką pani Małgorzaty Banickiej malowali średniowieczne zamki. Najciekawsze prace pokazane będą na organizowanym corocznie w czerwcu wernisażu. Zajęcia sfilmowane zostały przez pana Jana Wróbla z Galerii BWA.
http://www.youtube.com/watch?v=t5yJ8FOrrmI

LEKCJA PRZYRODY W PRACOWNI ALCHEMIKA

Alchemię można uważać za bezpośredniego przodka współczesnej chemii. Największym średniowiecznym alchemikiem był nieznany z nazwiska uczony podpisujący się imieniem Geber. Jako pierwszy opisał kwas siarkowy oraz podał metodę otrzymywania stężonego kwasu azotowego. Pierwsze udokumentowane doniesienia o paraniu się alchemią na terenie Polski pochodzą z XV wieku. W roku 1491 przed sądem biskupim w Poznaniu stawał Kasper Bakałarz. W czasie procesu przyznał się do zarzucanych mu czynów obejmujących paranie się alchemią oraz „palenia płynnego złota”. Uczniowie klasy 6b i 5a pod opieką pani Małgorzaty Jagustyn przygotowali ciekawą lekcję przyrody.

KSIĄŻKI W ŚREDNIOWIECZU

Po zapoznaniu się z historią średniowiecznej książki, uczniowie klasy 5 a wraz z wychowawczynią i nauczycielką języka polskiego panią Katarzyną Skotnicką nagrali krótki film o tym jak to w średniowieczu mnisi przepisywali książki. Piękny album o średniowieczu przygotowała uczennica tej klasy Wiktoria Dęga poświęcając książce osobny rozdział.
http://sredniowiecze.klp.pl/a-7327.html

KORESPONDENCJA Z RÓWIEŚNIKAMI W KRAJACH PARTNERSKICH

Uczniowie klas 4, 5 i 6 mają możliwość korespondowania z rówieśnikami w Holandii, Włoszech, Hiszpanii i Bułgarii drogą mailową lub pocztową w języku angielskim. Przed świętami dostaliśmy pięknie wykonane kartki świąteczne z Holandii.

WYCIECZKA DO ŚREDNIOWIECZNEGO ZAMKU

Wychowawcy pani Katarzyna Skotnicka i pan Henryk Dryniak oraz uczniowie klas 4a i 5a wybrali się wycieczkę do średniowiecznego zamku Kamieniec w Odrzykoniu. Dzieci miały okazję posłuchać historii zamku i legend z nim związanych, przymierzyć stroje i zbroje oraz zapoznać się ze zwyczajami średniowiecznych rycerzy.

WARSZTATY W MUZEUM NA TEMAT ŚREDNIOWIECZNEJ HISTORII PRZEMYŚLA

W Muzeum Historii Miasta Przemyśla uczniowie klasy 5b wraz z wychowawczynią i nauczycielką historii panią Elżbietą Oleszek uczestniczyli w warsztatach na temat najwcześniejszych dziejów miasta. Obejrzeli też stosowną do tematu wystawę. Była to jedna z wielu lekcji muzealnych, w których brali udział uczniowie naszej szkoły.

PREZENTACJE O SZKOŁACH PARTNERSKICH

Jednym z pierwszych zadań było przygotowanie prezentacji na temat szkoły i jej otoczenia. Oto prezentacje szkoły w Arahal w Hiszpanii i w Charlton-on-Otmoor w Wielkiej Brytanii i naszej szkoły.
Link do naszej prezentacji:
http://prezi.com/njkv8ii3u2cf/szkoa-podstawowa-nr-11-im-henryka-jordana-in-przemysl-poland/

  SZKOŁA Z WIELKIEJ BRYTANII (11,8 MiB, 183 hits)


PROJEKT MASKOTKI COMENIUS

Uczennice klasy 4b i 6b projektowały maskotkę, która symbolizowałaby wszystkie sześć krajów uczestniczących w projekcie. Podobne propozycje przesłały szkoły z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch i Bułgarii. Oto parę przykładów.

PREZENTACJE UCZNIÓW O NASZEJ SZKOLE

 

Bierzemy udział w programie

Bierzemy udział w programie